Jak dobrać muzykę do reklamy?

Reklama to szczególna produkcja medialna, bowiem winna przekazywać jak najwięcej treści, w jak najbardziej atrakcyjny sposób, jednocześnie w bardzo krótkim czasie. Zawarcie wszystkich elementów koniecznych i wyeksponowanie tych najistotniejszych nie jest łatwe. Dużą rolę w przygotowaniu reklamy odgrywa dźwięk, a przede wszystkim muzyką, to z jej pomocą można stworzyć określony klimat, dodać dynamiki, podkreślić pewne hasła itp. Ta sama reklamówka bez muzyki może być kompletnie nieciekawa, jednak z odpowiednio dobraną muzyką osiągnie sukces handlowy i marketingowy produktu, usługi lub marki jaką reklamuje.

W zależności od tego do jakiej grupy docelowej kierowana jest produkcja reklamowa, jak też czego dotyczy muzykę należy bardzo dokładnie dobrać. Istotne jest jej tempo, brzmienie, głośność, a także pochodzenie, tudzież jej autorstwo. W przeciwieństwie do filmów, muzyki do reklamy nie trzeba komponować, aczkolwiek to jedno z najlepszych rozwiązań uwzględniających indywidualne, konkretne potrzeby danej reklamy. Skorzystać można z banków muzyki, które dostarczają szereg melodii, utworów gotowych do wykorzystania w reklamie. Większość z linii melodycznych proponowanych na potrzeby reklamy przygotowana jest z myślą o współgraniu z obrazem, czego nie mają powszechnie znane nam utwory muzyczne, których użycie jako podkład muzyczny nie zawsze spełnia oczekiwania widza. Współczesne reklamy starają się działać na widza wielozmysłowo, z uwagi na ich natłok twórcy reklam ścigają się w kreatywności.

Zobacz i posłuchaj: muzyka do reklam

Reklamy działają na nas pobudzająco i podświadomie, co więcej nasz mózg koduje z ich przekazu więcej niż się nam wydaje, bowiem skondensowanie różnych sposobów wpływu poprzez banalny obraz, skojarzenia dźwiękowe, kreacje graficzne powtórzone wielokrotnie zapadają w pamięć. Dzięki muzyce można sprawić, iż reklamowany produkt będzie identyfikowany z daną melodią, konsument go pokocha i kupi. Aczkolwiek niektóre reklamy mają na celu nie sprzedaż a zwrócenie uwagi na dany problem społeczny, ma to miejsce w przypadku promocji kampanii społecznych, które nie rzadko mają szokować, wówczas muzyka jest kluczowa dla powodzenia przedsięwzięcia. Pośród gąszczu reklam trudno jest zostać zauważonym, stad też coraz częściej twórcy reklam szokują obrazem, muzyką.

Zanim wybierzesz podkład muzyczny do spotu, zastanów się:

  1. Określ emocje, jakie ma wywołać reklama

    • Czy ma być energetyczna, nostalgiczna, inspirująca czy relaksująca?
    • Dopasuj tempo i tonację muzyki do przekazu reklamy.
  2. Zastanów się nad grupą docelową

    • Inna muzyka trafi do młodzieży, a inna do osób dorosłych.
    • Sprawdź trendy muzyczne w danej grupie odbiorców.
  3. Dopasuj styl muzyki do branży i produktu

    • Reklama luksusowych produktów często korzysta z klasycznej lub subtelnej muzyki.
    • Marki sportowe stawiają na dynamiczne, energetyczne utwory.
  4. Unikaj zbyt dominującej muzyki

    • Dźwięk nie powinien zagłuszać głosu lektora ani głównego przekazu.
    • Muzyka powinna uzupełniać treść reklamy, a nie odciągać od niej uwagę.
  5. Sprawdź prawa autorskie

    • Upewnij się, że masz licencję na wykorzystanie wybranego utworu.
    • Możesz skorzystać z bibliotek muzycznych oferujących licencje do reklam.
  6. Dopasuj długość muzyki do reklamy

    • Unikaj nagłych cięć – muzyka powinna płynnie wkomponować się w całość.
    • Możesz skorzystać z wersji edytowalnych utworów, które da się dopasować długością.
  7. Wykorzystaj dźwięki brandowe (jeśli masz)

    • Unikalny dźwięk marki (np. charakterystyczne logo dźwiękowe) może zwiększyć rozpoznawalność reklamy.
  8. Przetestuj różne wersje muzyczne

    • Porównaj kilka utworów i zobacz, który najlepiej pasuje do obrazu.
    • Możesz przeprowadzić testy A/B na małej grupie odbiorców.
  9. Dopasuj głośność i miks dźwięku

    • Muzyka nie może być zbyt głośna ani zbyt cicha w stosunku do lektora lub dialogów.
    • Warto dostosować poziom basów i wysokich tonów do stylu reklamy.
  10. Postaw na oryginalność

    • Unikaj utworów, które są zbyt często używane w reklamach konkurencji.
    • Możesz zamówić dedykowaną kompozycję muzyczną dla swojej reklamy.

Nie zawsze skutek jest zgodny z zamiarem, jednak wyróżniające się reklamy zapewniają popularność. Niektóre reklamy stają się popularne dzięki użyciu w nich znanych i lubianych „kawałków” muzycznych, niektóre wręcz przeciwnie stają się hitami dzięki emisji w reklamie. Niestety bardzo łatwo jest zaszufladkować melodię z daną reklamą, chociaż to dowód dobrze dobranej muzyki, która nie dość że wpada w ucho, to jeszcze spełnia swe zadanie kodując konotacje z dana marka, produktem, treścią reklamy.